onsdag 10 november 2010

Tunique projektet




Tänk att det ibland kan vara så svårt att "få tummen ur" och göra saker man egentligen tycker är jätteroliga!? Jag måste ofta ha deadlines för att komma igång. Startandet av syblogg var bland annat en sådan påtryckningsfaktor för min klädsömnad. Som ny bloggare kände jag trycket att komma med nya inlägg och nya alster att presentera. Men sen efter ett tag blir ju det också vardag och inläggen kommer allt glesare. För att råda bot på det tänkte jag göra ett eget litet (stort?) knasprojekt. Jag blev så förtjust i den franska mönsterboken Tuniques -pour petits et grands att jag kände att jag i princip skulle kunna göra varje tunika i den OCH så får det bli!


Jag tänker sy varenda tunika i boken och i den ordning som dom kommer i! Varför det? Ja, varför det? För att jag ser det som en utmaning för mig själv. Inte i svårighetsgrad (dom verkar väldigt enkla), men som en liten tävling om hur lång tid det kommer att ta. Knäppt va? Enligt mina egna regler (ja, det här börjar låta allt mer galet) så är det inte förbjudet att sy annat emellanåt, men det medför ju också att jag blir klar med boken senare. Jag kanske blir klar om ett år (snabbare än så går det nog inte om jag känner mig själv rätt) eller så blir det ett evighetsprojekt som rinner ut i sanden och som jag hoppas att ingen längre kommer ihåg att jag ens har startat. Till en början tänker jag ändå ha en bild på projektet på bloggen som en påminnelse för mig själv vad jag borde ägna mig åt. För er som har orkat läsa inlägget ända hit kan jag meddela att tunika a är den ni ser på bilden. Den är gjord av farmors gamla bordsduk med lite spetsband till. Återbruk igen!



PS: Ni kan läsa mer om boken i det här inlägget
PS2: Tänkte ta med tunikan i en del av Höstutmaningen också!

14 kommentarer:

  1. Har beställt den boken av min svärmor - fransyska - och är jättenyfiken på att följa ditt projekt. Gärna lite kommentarer kring modell och svårigheter, så att jag kanske vågar mig på de lättare modellerna. NR a ser otroligt fin ut!

    SvaraRadera
  2. Vilkem bra utmaning! Jag har också någon gång lekt med tanken att sy alla mönster ur en tidning "bara för att". Så om du är en tunikamänniska så låter det jätteskoj!

    SvaraRadera
  3. Lycka till! Det ska bli spännande att följa din resa genom tunikornas värld.... första tunikan är snygg, härligt med riktigt solgult just den här årstiden, när man kan tro att solen aldrig mer tänker visa sig.....

    SvaraRadera
  4. oj oj så roligt! Jag skulle gärna vilja göra alla i den japanska boken på finska. Men jag känner mig själv allt för väl och vet att efter typ ½ eller en så vill jag inte mer.. ;o))

    Den är fin, din tunika a!! Ser fram emot att få se fler framöver.

    SvaraRadera
  5. Hej! Den var ju vackert som solig dag!
    En fråga ,vad kan köpa boken?!
    L

    SvaraRadera
  6. Så fin en tunika!! Sitter perfekt på deg:)

    SvaraRadera
  7. Vilken ur-snygg tunika! Både modellen och tyget - den är en riktig "gladkaramell".

    Kul projekt, det skulle min garderob oxå må bra av;) Jag ska ta och spana in boken lite, men jag kan inte ett ord franska så det skulle nog bli ett lite svårt projekt för min del!

    /Lena

    SvaraRadera
  8. Vilken fin! Ska bli kul att se de andra sen!

    SvaraRadera
  9. Så snygg tunika! Passar dig perfekt!

    SvaraRadera
  10. Vilken rolig ide!!! Jag måste också ha en liten utmaning ibland för att komma igång:) Det ska bli spännande att se hur resten av tunikorna kommer att se ut:)
    Den här blev i alla fall supersnygg!!!

    SvaraRadera
  11. Jättefin tunika! Mönsterboken verkar väldigt spännande! Ser fram emot att följa ditt projekt!

    SvaraRadera
  12. Vilken härlig solig tunika! Lycka till med sömnaden!Ibland behöver man tvinga sig själv att vara kreativ.

    SvaraRadera
  13. Åhhhh men vilken alldeles underbar tunika!!! Sitter ju superfint på dig å vilket läckert snitt den har i halslinningen..."plunsching neckline" som de säger på amerikanska:) Den där boken skulle man ju allt gärna vilja lägga vantarna på...

    SvaraRadera
  14. Jättesnygg tunika...och vilket spännande projekt!! Kommer helt klart lägga dig i min blogglista för att följa hur det går...Lycka till!!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...